معرفی آینه دهان، سوند و انبرک (پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی )

سوند و اینه دندانپزشکی

معرفی آینه دهان، سوند و انبرک (پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی )

آینه، سوند و انبر دندانپزشکی ( فورسپس )

آینه‌های دهان از جمله لوازم متداول برای دندانپزشکی است که با این حال برای درک بهتر وضعیت دندان ها بسیار موثر می باشد. در واقع آینه های دهان، وسایلی با ابعاد کوچک هستند که می توانند:

  • به دندانپزشک این امکان را می دهند تا بتواند وضعیت دندان ها را با استفاده از آینه مورد نظر مشاهده کند. این ابزار می تواند در قسمت هایی که به سختی می توان دسترسی داشت، بسیار کاربردی باشد.
  • بررسی پوسیدگی و مشکلات دهان می تواند به کمک این ابزار به راحتی انجام شده و دیگر نیاز به جابه جایی زبان و یا دخالت دست برای مشاهده بهتر دندان ها نمی باشد.
  • انبرک یا کاوشگر دندان، وسیله ای به ظاهر ترسناک است که می تواند برای یافتن بیماری های لثه مفید باشد. این وسیله یک دسته بلند داشته و قلاب تیزی در قسمت بالای آن می باشد. کاربرد این نوع وسیله از انواع تجهیزات دندانپزشکی خانگی مربوط به تراشیدن پلاک های روی دندان و جرم ها می باشد.

 

آینه دندانپزشکی دارای دو کاربرد است، کاربرد اصلی آن بررسی داخل دهان و دندان‌ها و معاینه قسمت‌های پشتی دندان‌ها که به راحتی قابل مشاهده نیست، است و کاربرد بعدی آن جابجا کردن زبان هنگام معاینه دندان‌هاست و پزشک با این وسیله زبان شما را در جهات مختلف مورد نیاز جابجا می‌کند بدون این که نیاز باشد با انگشت یا دست این کار را انجام دهد. معمولا آینه‌ها دارای دو سری آینه مقعر و آینه معمولی است که اولی برای بزرگتر نشان دادن فضای مورد بررسی و دومی برای داشتن یک تصویر واضح و دقیق استفاده می‌شود.

 

آینه دندانپزشکی

 

سوند
این وسیله برای معاینه ی دندان ها و پیدا کردن پوسیدگی ها و جرم های دندانی و نیز امتحان سلامت و سختی سطح دندان ها استفاده می شود.
سوند دندانپزشکی
انبر ( فورسپس ) کاوشگر دندان نیز نام دارد، از آن برای یافتن پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه استفاده می‌شود. انبرک‌ها معمولا دارای یک دسته بلند با سری‌های تیز در انواع ضخیم و منعطف هستند و دندانپزشک با کمک آن به بررسی قسمت‌های پوسیده دندانی و تراشیدن جرم و پلاک دندان‌ها استفاده می‌کند.
انبر دندانپزشکی